LTO heeft, in samenwerking met onder andere de LLTB, een zienswijze op de stikstofproblematiek naar de commissie Remkes gestuurd. Wat is nu de laatste stand van zaken rondom het PAS?
Het Programma Aanpak Stikstof, kortweg het PAS, is een veelgehoord begrip in de media geworden. Na de uitspraak van de Raad van State op 29 mei is heel Nederland stil komen te liggen. De rechtszaak was in eerste instantie tegen vergunningen voor veehouders aangespannen. Maar ondertussen kunnen er geen woningen meer gebouwd worden, worden wegverbredingen geschrapt en moet de maximumsnelheid op sommige autosnelwegen omlaag.
Hoe is het mogelijk dat het PAS, een programma dat ambtenaren tien jaar hebben voorbereid, ineens afgeschoten wordt? Het antwoord is heel simpel. In de Europese Habitatrichtlijn die onze natuur beschermt, staat duidelijk dat nieuwe activiteiten geen negatieve effecten mogen hebben op beschermde natuurgebieden. Nu heeft alles wat wij als mensen ondernemen een effect op de natuur. Soms positief, maar soms ook negatief.
In het PAS was opgenomen dat in een periode van tien jaar, de totale positieve effecten significant groter moesten zijn dan de negatieve. De Raad van State heeft geoordeeld dat de Habitatrichtlijn inhoudt dat ieder negatief effect direct verbonden moet zijn aan een minimaal even groot positief effect. Een nuanceverschil, maar het resultaat is wel dat er in Den Haag een crisisteam is opgericht.
De gevolgen van de uitspraak van de Raad van State gaan veel verder dan alleen het niet doorgaan van de aangevochten vergunningen. Circa 3.300 gemelde activiteiten met negatieve effecten voor de natuur zijn nu illegaal. Een waarschijnlijk veel groter aantal activiteiten met een minimaal negatief effect, welke in het PAS nog meldingsvrij waren, zijn nu ook niet meer toegestaan. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook beweiden en bemesten. Ook over deze handelingen heeft de rechter geoordeeld dat ze vergunningplichtig zijn.
Het oplossen van de stikstofproblematiek is niet gemakkelijk. Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft deze taak aan de heer Johan Remkes gegeven. Hij mag als voorzitter van het adviescollege Stikstofproblematiek, samen met negen anderen, met aanbevelingen en oplossingsrichtingen komen over hoe om te gaan met vergunningverlening na de uitspraak van de Raad van State.
Tot begin september had iedereen in Nederland de kans om zijn of haar zienswijze op deze problematiek naar de commissie te sturen. LTO heeft dit, in samenwerking met onder andere de LLTB, natuurlijk ook gedaan. Het uitgangspunt is dat er ontwikkelingsruimte voor de veehouderij moet blijven bestaan. Om dit mogelijk te maken is een gedeelte van de oplossingsrichting het mogelijk maken van natuurlijk intern, maar ook extern, salderen.
Of dit er toe gaat leiden dat ammoniak weer vrij verhandelbaar wordt, is nu nog koffiedik kijken. Dat de totale hoeveelheid ammoniak (stikstof) in Nederland beperkt is, is nu echter wel duidelijk. Wij adviseren u dan ook om zo min mogelijk ammoniak ‘kwijt’ te raken. Hoe u dit het beste aan kunt pakken, verschilt per locatie. Uw Arvalis adviseur zoekt dit graag voor u uit!