Door toename van digitalisering, voeren we steeds minder échte gesprekken met elkaar. Maar hoe belangrijk is een echt gesprek eigenlijk? Coach en adviseur Veronique Verdurmen-Serrarens vertelt erover.
Laatst las ik een artikel over een onderzoek over het contact tussen mensen. Door de toename van digitalisering, sociale media en dus ook digitaal contact hebben we steeds minder face-to-face contact. Ook in de landbouw zie je deze ontwikkeling.
Natuurlijk kunnen en moeten we niet voorbij gaan aan deze tijd waarin digitaal gewerkt wordt. Het helpt ons en is gewoon praktisch. Ik adviseer deze manier van communiceren zelfs in mijn werk als coach. Toch zitten er ook nadelen aan. We voeren namelijk steeds minder het échte gesprek. Een gesprek met persoonlijk contact waarin we elkaar zien. Zien heeft namelijk ook als voordeel dat je elkaar beter begrijpt. De non-verbale communicatie zoals gezichtsuitdrukking, houding, een trilling in iemands stem of een plotseling handgebaar krijg je in een face-to-face gesprek zoveel beter mee.
En als het dan gaat over onderwerpen die mensen raken, families raken, is zo’n echt gesprek van meerwaarde. Neem de tijd hiervoor. Het gaat je verder brengen, ook als ondernemer. Het helpt bij een goede samenwerking, aansturing van personeel, je plannen voor elkaar krijgen.
In mijn rol als ondernemerscoach en sociaal adviseur ben ik vaak aanwezig bij zo’n goed gesprek. Het aanwezig zijn van een derde heeft nog meer voordelen. Het helpt om datgene op tafel te krijgen wat er echt speelt en het uitspreken daarvan naar elkaar. Je kunt als coach hiervoor de goede vragen stellen, vragen naar de gevoeligheden en inspelen op wat er gebeurt. Ook aandacht hebben voor ieders positie in het familiebedrijf is hierbij van belang en meerwaarde. Hierdoor kun je ondernemers verder brengen en dat is heel dankbaar werk. Wanneer voert u nog échte gesprekken?