Scroll
Meld je aan voor de nieuwsbrief
30 maart 2020

Gevolgen coronamaatregelen voor recreatie

De coronacrisis heeft de nodige gevolgen voor agrarisch ondernemers met een recreatietak. Hoewel het in principe is toegestaan om gasten te ontvangen, willen bezoekers mogelijk hun boeking annuleren.

Door de aangescherpte maatregelen van maandag 23 maart om het coronavirus onder controle te krijgen, willen veel gasten hun geboekte vakantie annuleren. LTO Nederland heeft een document opgesteld, waar ondernemers gebruik van kunnen maken om gasten te informeren over de situatie en mogelijkheden.

Het kabinet heeft vooralsnog tot 6 april verzocht zoveel mogelijk thuis te blijven en aangegeven dat locaties zoals vakantieparken maatregelen dienen te treffen om mensen 1,5 meter afstand te laten houden. Daarnaast zijn bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht verboden tot 1 juni. Niet-vergunningsplichtige bijeenkomsten en samenkomsten mogen niet plaatsvinden tot tenminste 6 april, wat mogelijk verlengd gaat worden. Dat houdt in dat – tenzij er een sluitingsverbod is via een gemeentelijke of regionale noodverordening – verblijven op campings, bed & breakfasts, (kleine) vakantiewoningen en appartementen nog steeds zijn toegelaten. Er dient uiteraard wel zorg gedragen te worden voor extra hygiënemaatregelen, zodat de voorschriften van het RIVM en kabinet gevolgd worden.

Als de accommodatie niet is gesloten door een overheidsmaatregel kunnen gasten dus gewoon komen. Als gasten annuleren vanwege het coronavirus, dan impliceert dat niet dat die het vooruitbetaalde bedrag terug kunnen claimen. De overeengekomen annuleringsvoorwaarden zijn van toepassing. Als ondernemer kunt je namelijk ‘leveren’ wat afgesproken is, maar de klant kan als gevolg van een overmachtssituatie ‘niet afnemen’. De klant kan, indien deze een annuleringsverzekering heeft, daarmee in contact treden. Als er geen lockdown of negatief reisadvies is, zal deze alleen vergoeden als de klant of een reisgenoot ziek is.

Zo’n situatie kan leiden tot onvrede. Ondernemers kunnen overwegen hun klanten tegemoet te komen door een voucher voor een volgend bezoek of verblijf aan te bieden ter waarde van de (aan)betaling. Dit heeft voor de klant als voordeel, dat in plaats van mogelijk beperkte teruggave op basis van de annuleringsvoorwaarden, het volledige bedrag als tegoed blijft staan.

Bron: LTO Nederland

Vragen?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×

Sluiten
Sluiten