Zoveel cijfers en gegevens over je melkveebedrijf, maar hoe kun je je bedrijfsresultaten daarmee optimaliseren? OPTIcow geeft het inzicht in het cijferoerwoud.
Dit najaar starten wij met dit concept dat al jaren in Brabant loopt. OPTIcow is namelijk door ZLTO Advies geïntroduceerd.
Arvalis-adviseur Anouk Vosters, die zich in Brabant al bezighield met OPTIcow, legt uit wat het is. ‘Het is een programma dat de financiële en technische kengetallen naast de bedrijfsresultaten legt. Maar ook de gegevens uit de Kringloopwijzer worden meegenomen. Dat maken wij op in een rapport, zodat melkveehouders een overzicht krijgen.’
Studiegroepen
Het OPTIcow-rapport wordt opgesteld in een groepsoverzicht om te bespreken tijdens een van de studiegroep bijeenkomsten. ‘De groepen bestaan uit circa tien deelnemers om het klein en effectief te houden’, legt Vosters uit. Naast een deelname bij de studiegroepen kan het rapport ook ingezet worden voor individueel advies.
Jorn van Zon, melkveehouder in het Brabantse Hulten, zit sinds 2023 in een studiegroep met zes andere jonge deelnemers die meer dan 200 melkkoeien hebben. ‘Ik zat eerst in een groep met een andere samenstelling, maar dat liep niet zo. In de huidige groep, met vergelijkbare bedrijven, valt er meer te leren. In OPTIcow worden de cijfers vergeleken en krijg ik meer inzicht waar ik mee aan de slag kan. Ook worden de goede punten in beeld gebracht’, zegt de 28-jarige melkveehouder die sinds 2018 in de maatschap met zijn ouders zit.
Arvalis-adviseur Vosters merkt dat er in Brabant behoefte is de gegevens met elkaar te delen. ‘Studieclubs zijn vaak informatieavonden, waarbij het informatie zenden is. Bij onze studiegroepen vergelijken we cijfers van de bedrijven zodat ze van elkaar kunnen leren uit de discussie die ontstaat. Dus niet alleen zenden, zenden, zenden, maar werken met elkaar.’
Deze methode werkt voor Van Zon. ‘Je leert van anderen hoe zij hun bedrijfsvoering runnen. Je leert van elkaars cijfers. Het is inderdaad beter te vergelijken. Het mooie vind ik dat we de cijfers die we zien, ook in de praktijk in de stal kunnen zien. Hoe doet iedereen zijn bedrijfsvoering praktisch? En hoe komt dat uit op papier? Daar leer ik veel van.’ Ook vindt hij de samenstelling van de groep mooi. ‘Het zijn uitdagende bedrijven. Je leert altijd wel iets om het beter te doen.’
Arvalis kijkt specifiek naar de samenstellingen van de groep. ‘Bij de indeling van de groepen wordt gekeken naar het bedrijf, de regio en in welke bedrijfsfase de ondernemer zich bevindt. We zetten op die manier de juiste melkveehouders bij elkaar zodat ze zeker iets van elkaar kunnen leren’, zegt Anouk Vosters. ‘Zo zijn er studiegroepen opgericht met ondernemers die het bedrijf willen gaan overnemen of in de overname fase zitten.’
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze de jaarrekening en de kringloopwijzer doorsturen. ‘Hieruit worden kengetallen gehaald om bijvoorbeeld het koesaldo te berekenen. Ook wordt er bekeken hoe efficiënt een koe omgaat met het gevoerde rantsoen. De verschillende kengetallen worden bij elkaar gezet in het rapport. Naast de eigen cijfers kun je in OPTIcow je bedrijfsgegevens vergelijken met andere bedrijven, met bijvoorbeeld dezelfde intensiteit of melkproductie.’
Persoonlijk advies
In de studiegroepen pakken de melkveehouders hun eigen punten eruit waar ze mee aan de slag kunnen. Vosters legt uit: ‘Bij een individueel rapport geven we de cijfers en maken we een rondje op het bedrijf. We brengen een persoonlijk advies uit. Wij geven ze meer het overkoepelende advies om aan te sturen om punten te verbeteren. In een gesprek stellen we een doelstelling op, een soort houvast. Daar kan de ondernemer op terugkijken en weet hij naar welk doel hij toe werkt.’
De bijeenkomsten van de studiegroep worden afwisselend bij de melkveehouders thuis gehouden, zodat ze elkaars bedrijven ook kunnen zien . ‘We luisteren waar binnen de groep behoefte aan is’. Per jaar worden vijf bijeenkomsten gehouden waarvan één introductiebijeenkomst.
Melkveehouder Van Zon is van plan voorlopig in de studiegroep te blijven. ‘De toekomstplannen voor ons bedrijf zijn eigenlijk om zo door te gaan. Mijn doel is om op een zo’n eenvoudig mogelijke manier, zoveel mogelijk melk te maken. Met de huidige bedrijfsgebouwen die we hebben. Bij onze OPTIcow-groep zitten hele intensieve en extensieve bedrijven. Van de verschillen die je hier ziet, kunnen we veel leren.’
In het najaar starten we in Limburg met OPTIcow en op 25 september organiseren we een vrijblijvende bijeenkomst bijeenkomst waar je kunt kennismaken met ons programma en andere ondernemers. Tijdens deze bijeenkomst krijg je een indruk van hoe onze studiegroepen werken en wat deelname aan OPTIcow voor jouw bedrijf kan betekenen. Klik hier om je aan te melden