Een technische storing bij RVO op 6 juni jl. rondom de eco-regeling zorgde voor veel extra werk en kosten voor agrarische ondernemers. De directie van Arvalis legde hiervoor een claim neer bij RVO.
Op 6 juni kwam het bericht van RVO dat door een technische storing de berekeningen voor de eco-regeling niet goed opgeslagen waren. Ondernemers werden verzocht de activiteiten in de eco-regeling opnieuw te checken en de Gecombineerde Opgave opnieuw in te dienen.
Voor veel ondernemers betekende dit extra werk voor een controle waar ook adviseurs voor ingezet werden. Naar aanleiding van het bericht van RVO en de te verwachten extra werkzaamheden heeft de directie van Arvalis een claim neergelegd bij RVO om de extra tijd en kosten voor haar klanten vergoed te krijgen. Dit met als doel om ondernemers niet voor de extra kosten op te laten draaien. Onlangs ontving Arvalis van RVO een afwijzing van deze claim.
RVO erkent dat de technische problemen in het systeem van RVO de oorzaak waren voor het doen van deze extra controle. Ook begrijpen ze dat alle wijzigingen voor veel ondernemers moeilijk te volgen waren. De reden waarom ze geen vergoeding willen geven is gelegen in het feit dat ze extra tijd hebben gegeven voor de controle en het opnieuw indienen. Volgens RVO was er daarmee tussen 15 juni en 30 juni voldoende tijd om de controle uit te voeren. Het inschakelen van een adviseur is daarbij een ‘eigen keuze’ van de ondernemer en is niet het gevolg van het onrechtmatig handelen van RVO. Arvalis betreurt deze uitkomst en ziet dit als weer een voorbeeld waarbij ondernemers moeten opdraaien voor fouten van de overheid.